Mindre angst & stress

Alle mennesker kender til at være overbekymret og ængstelige ind i mellem. Det kan være mange forskellige ting, du bekymrer dig om. Det kan være arbejde eller skole, din familie, dit helbred eller økonomi.
Men hvis du har svært ved at mærke glæde i noget som helst, i en lang periode, kan det være, du har en angstlidelse.

Angst, depression, magtesløshed og stress er tæt forbundet indre tilstande, derfor har de fleste ikke kun angst men oplever også stress eller har depressive symptomer.

Når vi bliver ramt i sindet kan det føles som at miste kontrollen over eget liv, tanker og følelser. Det er som at falde ud af sig selv eller at få revet den sikre grund væk under sig.
Uanset hvordan du oplever angst eller stress, så er det voldsomt ubehageligt og meget skræmmende.

Årsagerne for udvikling af angst, depression og stress skyldes ofte flere faktorer, og både af indre og ydre omstændigheder.

Det kan være:

  • Traumatiske oplevelser, kritisk sygdom, krise eller tab
  • En særlig medfødt sårbarhed, eller sensitivitet
  • En følelse af, ikke at være god nok, forkert og uelskelig
  • Frygt for kontroltab og ekskludering fra fællesskabet
  • Har ikke adgang til sund vrede og har svært ved at grænsesætte sig
  • Udsat for svigt af personer som er særlig betydningsfulde for os

Angst har mange udtryk og lever ofte i livets mange mellemrum.

Som menneske, er du programmeret til at overleve ved at sanse og reagere på alle farer omkring dig. Og når du har for meget angst og stress, så er du i en konstant overlevelsestilstand hvor du kæmper for dit liv.

Det er altid muligt at skabe forandring og bedring med psykoterapi, fordi vores hjerne er plastisk og formbar. Hele livet!

Målet i terapien er, at få slukket for den automatpilot som handler mod dine behov. Vi skal have sat din hjerne på manuel styring, så du kan give plads til nye emotionelle korrektive erfaringer, som vil kunne afbryde de negative strategier som holder din angst, stresstilstand eller depression ved lige.

Fokus i forløbet er på:

  • Smertelindring
  • Selvforståelse
  • Selvregulering
  • Selvomsorg
  • Selvværd
  • Styrke

Er du pårørende til en som mistrives?

Bekymringer og håbløshed smitter, og derfor er det vigtigt at man holder øje med de andre som er tæt på den ramte. Også selvom de tilsyneladende ikke er berørte af situationen.

Det er de – og særligt børn!

Du kan læse mere om familiesamtaler og dét at være pårørende her

Emner i terapien

  • Lavt selvværd
  • Skolevægring
  • Udmattelse
  • Svigt
  • Bange for adskillelse
  • Søvnproblemer
  • Føle sig forkert
  • Nedtrykthed
  • Svært at håndtere følelser
  • Traumatiske oplevelser
  • Generaliseret angst
  • Skilsmisse
  • Mobning
  • Kroppen
  • Sexualitet
  • Øget spilletrang
  • Ensomhed
  • Selvkritiske tanker
  • Familieforhold
  • Sorg
  • Parforhold
  • Adoption
  • ADHD / ADD /ASF
  • Frygt for at foretag valg
  • Identitet
  • Utryghed
  • Indre uro
  • Skam og skyld
  • Isolering
  • Ændring i spisemønster
  • Opgivenhed
  • Sårbar overfor forandringer
  • Frygt for kontroltab
  • Mistrivsel hos pårørende

Ønsker du at høre mere er du velkommen til at skrive en mail til mig. Det er helt uforpligtende og jeg svarer hurtigst muligt.

Klik her for at sende mig en e-mail